robin-jess.reismee.nl

Australië, wat ben je mooi! Kan nog steeds niet geloven wat hier allemaal gebeurt

Verschillen in Australië;

- De stad is gemaakt voor duizenden auto's, maar in werkelijkheid is er totaal nooit geen verkeer/file.

- Een baan op de weg is breed genoeg om twee/drie auto's langs elkaar te laten rijden.

- Het houd allemaal van wijn, bier & eten.

- Al het fruit smaakt tien keer beter dan in Nederland en is veel kleurrijker dan dat ik gewend ben.

- Alles is duur, het gezonde is vooral duur en het ongezondere goedkoper. Je bent al snel 50 € kwijt voor een kleine boodschap.

- Het komt allemaal wel zoals het komt, werkelijk in alles. Het huishouden, werk en etc. Mooie mentaliteit waar ik in het begin zo erg aan moest wennen. Blijkt dat ik het toch wel fijn vind als ik weet hoe en wat!

- Ongeschreven regels in het verkeer waar ik nog steeds versteld van sta.

- Honderd lagen zonnebrand op doen met factor 50 en nog verbranden.

- Er word veel vlees gegeten, gebbqed en alles in de over voor een paar uur. Heerlijk maar soms vind ik het ook wel lekker om in dat hete weer alleen een salade te eten.

- Bij de supermarkt duurt het een eeuwigheid voordat je aan de buurt bent, waarom? Omdat je spullen die je koopt worden ingepakt in tasjes 15 cent per stuk die je thuis honderd hebt liggen maar elke keer vergeet mee te nemen. De supermarkt medewerkers zijn allemaal super langzaam maar nemen allemaal netjes de tijd om het zware onderop te leggen en helemaal autistisch neer te leggen/zetten. Ook word er bij elke "vreemde" klant een hele conversatie gehouden over het leven en etc. en door naar de volgende precies hetzelfde verhaal, heel gezellig maar soms wil je ook even gewoon vlug een boodschap doen.

- Zo trots dat ze google uitgevonden hebben zoeken ze ook alles daar op. Heel begrijpelijk maar om nou constant met die telefoon overal heen te gaan word mij te gek.

- Is iets kapot? Nou dat maken we wel een keer, of dat word vanzelf wel beter mentaliteit. Prima haha!

Met Hannah haar verjaardag waren we bij de lokale "club" gaan uiteten met het gezin en een aantal andere vrienden en de ouders van Paul. Daar konden de kinderen lekker spelen in de speeltuin terwijl wij allemaal konden kletsen, eten en een drankje doen. Helaas heerste er een soort virus waar iedereen echt last van had dus het werd geen latertje. Ik merk dat ik hier veel meer vlees eet, dus zodra ik uit huis ben om te eten kies ik toch vaker voor vis. Want dat word hier thuis haast nooit gegeten dus als ik de kans heb om vis te eten doe ik dat meteen. Ik kan hier nu nieuwe afleveringen kijken van Flikken Maastricht dus dat doe ik dan ook als ik even tijd heb voor mezelf en even lekker Nederlands wil horen.

Lilah gaat nu echt naar school 5 dagen in de week. De kinderen dragen allemaal een uniform of passende jurk. Ze hebben allemaal een mega grote rugzak met praktisch niks erin maar het staat ze allemaal super schattig. Bij aankomst voor dat de bel gaat leg je de lunchbox & waterfles in de rij van de klas waar Lilah in zit samen met Lilah zodat ze weet waar het staat. Als de bel afgaat gaan de kinderen allemaal in rij bij hun lunchbox staan en mogen ze pas naar binnen wanneer de juf/meester toezegt dat dit mag. Lilah zit in een klas met verschillende van haar vriendinnen en doet het heel erg goed. Het is een soort grote ruimte met twee schotten wat verdeelt is in drie klassen. Heel veel geluid en vooral heel veel kinderen maar op een of andere manier gaat dat toch allemaal goed. Als ik Lilah in de namiddag op kom halen gaat de bel en loop ik naar binnen. De juf roept dan de namen van de kinderen die mogen gaan en gaan dan met hun ouder/familie/au pair mee. Allemaal heel goed geregeld, ik heb me de eerste dag meteen voorgesteld, ofja Lilah deed dat heel trots dus mocht haar gelukkig gewoon meenemen. Heb wel eens gehoord van andere au pairs dat de kinderen niet altijd mee mochten omdat de ouders niet door hadden gegeven dat zei een au pair hadden. Erg vervelende situatie als je daar staat, dit heb ik gelukkig nog nooit mee hoeven maken. De kinderen vinden het allemaal wel heel spannend in de nieuwe omgeving en klas, maar dit zal snel veranderen.

Af en toe skype ik nog met Nederland, vind ik toch fijn om te weten dat ik niet vergeten word haha! Nu weet ik wel wie mijn echte vrienden/vriendinnen zijn. De echte blijven over zullen we maar zeggen. Van sommige mensen waar ik het wel van had verwacht hoor ik helemaal niks, wat in het begin heel erg tegen viel maar van sommige waar ik van had verwacht dat ik helemaal niks meer zou horen hoor ik nog best veel. Dat is dan wel weer heel leuk, doet me goed! Ik ben in maart drie weken vrij, gezien het dan nog lekker weer is hier wil ik dan ook nog even op avontuur hier of eventueel naar New Zeeland, lijkt me ook echt een super mooi land. Wel blijft het moeilijk om hier te sparen voor zoiets moois maar ga wel zeker mijn best doen om dat voor elkaar te krijgen.

Jasmine is helemaal fan van dinosauriërs, hier in de buurt heb je dan ook een museum van dinosauriërs waar we naartoe zijn geweest om even lekker met dino's te spelen en ravotten. Nu ik Jasmine vaker alleen heb merk ik dat het steeds beter gaat. Ondanks dat ze twee is en soms natuurlijk nog naar mama vraagt gaat het steeds beter. Vooral als ik echt alleen met haar ben. De eerste week van februari heb ik een hele nieuwe sport outfit gehaald & sport schoenen. Ik ga regelmatig fietsen hier op de mountainbike van Hannah, hij is een klein beetje te groot maar het gaat over het algemeen wel goed dat oefenen. Heb wel een helm op met al dat overstekend wild hier.

Het weekend met ik met Sjoukje & Lisa naar Batemans bay gereden. Het is een rit van ongeveer drie uur met een klein uurtje door de bergen. Best lastig als je dat nog nooit gedaan hebt en zeker met een automaat dat gaat niet altijd even lekker. Wel is het gezellig met die twee dolle Nederlanders op pad. Soms buikpijn van het lachen, komen we niet meer bij zeg en dan ook nog heel serieuze gesprekken kunnen voeren. We zijn na aankomst bij het Hostel meteen vertrokken naar een klein schattig strandje dat Tilli Billi heet, daar was praktisch niemand dus hadden lekker gezwommen. Vervolgens hebben we in het centrum een cocktail gedronken waar we een tafel hebben gereserveerd voor het diner in de avond aan de kust. In de avond heerlijk gegeten bij dat zaakje maar toen de zon onder ging werden we allemaal aangevallen door vliegende mieren ofzo. Heel appart maar vooral heel vervelend, dus waren we daar maar vertrokken en naar de lokale pub gelopen. Daar bestelde we een drankje en hebben we ons helemaal krom gelachen om de rare figuren die daar binnen liepen. Heel veel aan de drugs en van de wereld waar wij als drie nuchtere hollandse meiden alleen maar heel hard om konden lachen hoe die lui zich voor schut aan het zetten waren. Ook de meest rare kleding stijlen, glitter buiktruitjes met een dikke pens er onderuit, mannen met een knot, shirt kapot een korte broek en de werklaarzen nog aan. Echt heerlijk hoe die mensen vooral nergens naar kijken. Kunnen wij nog wat van leren, perfectie is alles behalve perfect! Na een korte wandeling naar de camping, waar we onderweg een hoop winkelkarren tegen zijn gekomen die natuurlijk overal heen moesten vliegen van ons hebben we het hostel bereikt. Op de badkamer waren een hoop grote, dikke kakkerlakken & mega spinnen waar Sjoukje het helemaal benauwd van kreeg die arme meid wilde haar tanden poetsen en schrok zich helemaal kapot van dat beest. Eenmaal terug op de kamer gingen we maar meteen stil in bed liggen want er lag een oude dame bij ons op de kamer.

De volgende ochtend waren we eigenlijk van plan om te gaan surfen in de buurt maar dat was helaas niet te doen omdat het ging onweren schijnbaar. Dus hebben we ervoor gekozen om een trip te doen naar de dierentuin. Het zag er niet uit daar, alles viel zowat uit elkaar en ze moesten het financieel echt hebben van de mensen die langs kwamen om te komen kijken naar de dieren. De dieren waren allemaal gered of kwamen uit een mindere omgeving. Daar hebben we een korte tijd rond gekeken, kregen we uitleg over koala's, waar we mee op de foto mochten. We mochten hem ook maar een paar seconden aanraken na onze handen met desinfectie te hebben bespoten en heel rustig mochten we een groepsfoto met Boris de koala. Daarna kregen we een uitleg over slangen die in een andere regio van Australië giftig waren maar niet hier, deze hebben we dan ook om onze nek mogen dragen wat heel gaaf was. En een kleine uitleg over wombats, ze hadden daar net een nestje met een paar jongen waarvan we er ook een van mochten dragen. Allemaal heel mooi maar zo blijkt wel dat er maar weinig mensen uit Australië iets geven om de wildlife daar. Ik heb dan ook besloten om te proberen hier vrijwilligers werk te gaan doen als dat mogelijk is. Want er hangen nog veel regels aan. In de namiddag zijn we naar huis gereden, onderweg zijn we bij een meer gestopt waar we natuurlijk weer onwijs hebben gelachen om een vrouwelijk figuur dat daar aan het kamperen was en zich uitgebreid aan het wassen was in een goor meer daar.

Lisa & ik hadden besloten om eens af te spreken met haar oppas kindje en die van mij. Poppy is 4 en Jasmine is bijna 3, toch matchen de kids prima en hebben ze heerlijk samen kunnen spelen en gelachen. Ook wel fijn voor Jasmine want soms zijn we een paar dagen achter elkaar met zijn tween heel de dag en dan is het ook wel leuk voor haar om af en toe wat contact te hebben met andere kinderen buiten die van de dag opvang op donderdag & vrijdag. Ook hebben Lisa en ik het Nederlands-Engels kookboek open getrokken en in de middag appelflappen gebakken om die na het eten lekker op te eten, ze smaakte heerlijk! We hadden er een beetje veel gemaakt dus iedereen heeft ze geproefd, Paul zijn ouders, bij Hannah op haar werk en op Lilah haar school.

Paul & Hannah spelen honkbal elke donderdag avond voor het eten en ik ben met hun meegegaan om te kijken met de kids. Zag er allemaal heel leuk uit. Toen er de week erop dan ook te weinig mensen waren voor hun team mocht ik mee doen. Ik heb het wel eens gedaan op de basisschool wat dus al een hele tijd geleden is maar viel niet tegen als ik de bal raakte raakte ik hem dan ook goed, gelukkig! Ik vond het heel leuk.

Op Sjoukje haar verjaardag zijn we samen overdag lekker gaan zwemmen want het was 41 graden die dag. Daarna heb ik thuis lekker gedoucht en zijn we in de avond naar de buiten bioscoop gegaan. Daar aangekomen was een groot opblaasscherm, hebben we een paar opblaasstoelen gehuurd en hebben we pizza besteld. Voor de film "a united kingdom" begon waren we gesetteld in onze stoelen en hebben we heerlijk buiten onder de sterrenhemel bij het meer de mooie film gekeken. De dag daarna zijn we gaan zwemmen bij Sjoukje thuis, die was alleen thuis. In de avond hebben we een drankje gedaan bij "the lighthouse". Ook vandaag was het 41 graden, dat lijkt super heet maar vond het hier goed te doen het waaide een beetje dat scheelt veel.

Na een goed gesprek met Hannah over mijn gewicht,heb ik besloten om samen met haar dan ook wat te gaan sporten volgens een ander schema. Erg zwaar en heftig maar wel beter voor mij. Het eten is allemaal zo lekker hier, de wijn en etc dus moet er ook wat gebeuren vanuit mijn kant anders word ik zo rond als een ton hier.

Deze week veel dagen alleen geweest met Jasmine omdat Lilah overdag naar school gaat. Zo zijn we met een paar van haar vriendinnetjes naar het meer geweest waar we de eendjes eten hebben gegeven, een baby eendje at uit onze hand en zijn we daar in de parken gaan spelen en wandelen. De kinderen vonden het heel leuk om samen te spelen, ook heb ik gezellig met Stacey kunnen praten. Ze is inmiddels zwanger van haar vierde kindje wat ze verwachten rond Augustus, dat maak ik gelukkig nog mee hier! Ook zijn we met de kinderen naar de RSPCA geweest, een soort asiel met geredde dieren die op zoek zijn naar een nieuw baasje. Ik heb deze week veel met thuis geskyped, ik was niet helemaal fit dus dit vond ik wel heel fijn! Even weer helemaal op de hoogte door Kyra & Wim, die gaan volgende week lekker Carnaval vieren. Ook al moet ik dat dit jaar missen, ik weet dat ik daarvoor heel veel andere mooie herrineringen voor terug krijg die nu al zoveel voor me betekenen. Ik heb cadeaus gekocht voor de verjaardag van mama, iets waar ik toch wel veel moeite mee had om te doen. Dit omdat het dan toch wel heel real word hoe ver ik van mijn familie af zit maar ook daarvoor krijg ik heel wat moois voor terug dat weet ik ook wel.

Het afgelopen weekend was het multiculturele festival in de stad van Canberra. De gehele stad was versierd met vlaggen van alle landen over heel de wereld. Heel veel food stands en een aantal grote podiums waar de gehele dag uitvoeringen op muziek werden gedaan, gezongen en andere cultuur trands werden uitgevoerd. Ik vond het heerlijk om kennis te maken met zoveel verschillende culturen, dansen en muziek. Ik was vooral bij het afrikaanse en "eilanders" hoekje te vinden. De muziek was helemaal mijn ding, zo mooi om te zien hoe mensen vanuit hun cultuur zich helemaal laten gaan op hun muziek en de meest lenige cabriole uithalen met een grote lach op hun gezicht. Ze zijn zo trots op hun land, ik denk dat veel er nog van kunnen leren. Bij dit evenement kwam ik er dan ook achter dat Nederland, behalve de klompendans, die niemand kent in mijn vriendenkring verder geen officiële dansstijl heeft of een speciaal lied wat door heel de wered te verstaan/mee te zingen valt. We zijn momenteel alles behalve trots op ons kikkerlandje, alleen maar klagen over meer gekleurde mensen, aanslagen en ander ongein. Dit terwijl er zoveel meer moois is in Nederland, ga daar maar eens naar de dokter of doe dat in Afrika. Klein detail, hygiëne en zo zijn er nog miljoenen dingen beter in Nederland. Nederland is een rijk land met veel verschillende culturen. Dat respecteer ik.. Wel ben ik meer van de andere kleurrijke culturen zoals Afrika, Suriname, curaçao, new-zeeland, griekenland & Australië natuurlijk! Zei zijn zo trots op hun hysterie en land, dat maakt mij ook trots dat ik daar een deel van mijn leven van mag meemaken.

Reacties

Reacties

yvonne steenbakkers

nou wat een verhaal , allemaal even spannend en dan de temperatuur , heerlijk voor je en die kiloos gaan er wel weer af hoor. hed het wel gezien op de fotoos hahaha. je ziet er goed uit . geniet er maar lekker van . van je avontuur. het was leuk om het te lezen, heel relaxt daar , groetjes

Iris

Wat leuk allemaal en wat een geweldige foto's. Enjoy xx

Moniek

Klinkt goed Robin-Jess! Fijne tijd daar! ????

Pap

Vanmorgen nog even op skype en hoorde dat je nog niet helemaal fit bent,kan ook komen door het hete weer.Ik heb net je blog gelezen en je hebt weer veel mooie dingen meegemaakt,vooral de beesten is echt jou ding,buiten de mieren,spinnen dan.Maarja je krijgt het er daar gratis bij en hoe geweldig is het om wakker te worden met een paar kaketoes hoog in de bomen in je achtertuin.Je zit er nu bijna 4 maanden en merk dat je nu echt je draai gaat vinden.Het budget bijhouden is daar heel belangrijk want veel dingen zijn heel duur geworden.Met skype hebben we gelukkig geregeld contact want anders is het hier echt stil.We kijken uit naar je volgende blog,kijk uit en geniet van dit mooie grote avonduur.Dikke x Pap

Marie-Louise van Wegberg

Heel fijn dat het je goed gaat, Veel beleefd. Zo te lezen geniet je er echt van. Het is dan ook een mooi land met erg mooi weer op het moment. Veel groetjes en tot een volgende keer. Het is leuk om mee te genieten.

Mama

Wat een mooie blog.Komisch dat verhaal van de supermarkt.Ondanks day ik gezegd had dat je niks hoefde te kopen voor mijn verjaardAG. Worde ik nu toch wel nieuwsgierig.En wat veel mooie vogels daar.En ben benieuwd hoe Lihah het gaat vinden de school in haar uniformpje wat overigens koddig stast. Hopelijk kun je snel een bijbaantje vinden zodat je nog meer uitdagingen kut aangaan.komt goed.


Elly van der Linde

Hallo Robin- Jess
Wat een verhaal, zo te lezen heb je echt naar je zin, mooie foto's
De tijd vliegt , geniet er van tot de volgende brief
Gr Elly

Pap

Tjonge,wat heb je een super fijne vakantie gehad.Ik heb het net allemaal gelezen van vertrek tot het einde,lekker 3 weken er op uit.Echt fijn dat je naar Michael,en Ruth bent geweest en leuk te lezen dat je de oude foto,s ging bekijken met Michael toen ik in de 70 jaren in Australië was, en met hem heb je veel mooie dingen gezien,hij is ook echt een Bush man die weet de mooiste plekjes te vinden. En lekker naar Maureen en Robbert gegaan die het ook fijn vonden je weer terug te zien.Paul,Hannah en de kids waren ook weer blij je weer te zien en kun je de kids weer lekker verwennen.Geniet er van Meis,Love you en hoewel ik je wel mis weet ik dat je met volle teugen geniet en dat vinden we toch wel het belangrijkst iets mee te kunnen geven voor je verdere toekomt.roetjes Pap xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!